BEEMKA - KLUB
BEEMKA KLUB

Projekty i realizacja - [ Final] Henry - 332i E30

LUKAS - 2011-10-28, 18:41
Temat postu: [ Final] Henry - 332i E30
Heniek 2 lata temu oddał auto do mgarage na SWAP silnika z M20 na S50.
Później jakiś czas auto stało u lakiernika, aż w końcu na dopieszczenie całości, a dokładniej na modyfikację zawieszenia i układu hamulcowego (+ kilka pierdułek), trafiło w moje ręce :)

Generalnie moim zadaniem prioretytowym było ustawienie tej E30 tak żeby prowadziła się i hamowała w sposób conajmniej zadowalający ;)

E30tka gdy trafiła do mnie, prowadziła się w sposób conajmniej niebezpieczny, a układ kierowniczy miał precyzję niczym czołg na poligonie w prędkości bojowej :?
Na temat hamulców nawet nie ma co pisać, gdyż czasem odnosiłem wrażenie że silnik, lepiej wytraca prędkość auta niż jego układ hamulcowy :shock:

Moje zadania mozna wypisać w sumie w 6 punktach:
-wymiana układu hamulcowego,
-wymiana i ustawienie zawieszenia,
-naprawa nie działającego ABSu,
-naprawa chodzącego nie prawidłowo i cieknącego szyberdachu,
-ale wisienką na torcie był moim zdaniem montaż przedniego stabilizatora, którego wogóle nie było gdy auto do mnie trafiło i to był główny powód tragicznego prowadzenia się auta.
-uruchomić nie działającą rezerwę...

Ale pokolei.

Układ hamulcowy tradycyjnie wleciał z E36, czyli typowa konwersja na 5 szpilek.
Z tym że na przedniej osi zastosowałem tarcze i zaciski hamulcowe z E46, dzięki czemu tarcza hamulcowa "urosła" z 260mm średnicy, na 325mm!!
Tylne Hamulce poszły z kompakta, więc z 258mm wskoczyły na 272mm.
Od pompy hamulcowej na tył poszły wszystkie przewody hamulcowe nowe, stare były skorodowane. Przewody z komory silnikowej były ok, jedynie przewód LP koła wymagał wymiany.

Przewody elastyczne wymieniłem na Black Diamond w stalowym oplocie.
Płyn hamulcowy jaki został zalany, to DOT 4 oryginał BMW.
Wszystki 4 zaciski zostały zregenerowane, oczyszczone i dostały nowe uszczelnienia.









Starych przewodów bez palnika nie szło odkręcić...

Przed

Po



Zawieszenie, to nic innego jak KW V2 INOX dedykowane do E36. Czyli jak na auto uliczne chyba nic lepszego znaleść się nie da ;)
Zawieszenie gwintowane przód i tył + regulacja twardości.
Z uwagi na to że to auto nie jest na tor, a na ulice, elementy gumowe zawieszenia zostały wymienione na nowe ale również gumowe, a nie poliuretany. I tak tuleje przednich wahaczy to acentryki z M3jki, nowe gumy stabilizatorów, łączniki, tuleje belki, oraz tulejki wahaczy tylnych, oraz górne mocowania amortyzatorów no i swożnie przednich wahaczy.
Heniek kategorycznie nie wyraził zgody na jakie kolwiek gięcie wahaczy przednich, więc wleciały wahacze z M3 3,2 E36.
Koła to bardzo ładny wzór BBSa w rozmiarze 4x 8J17.
Z przodu musiał wskoczyćvdystans 6mm, ale jest to na tyle mały odstęp że felga nadal jest centrowana na piaście, dzieki czemu nic nie bije. Śruby poszły oczywiście 6mm dłuższe ;)
Zawieszenie udało się ustawić dokładnie tak jak ma być w wersji M E30, czyli kąt pochylenia przedniej i tylnej osi, oraz zbierzność przedniej i tylnej osi jest ustawiona dokładnie w środku tolerancji dla modelu M, a to dzieki regulowanej tylnej belce, którą osobiście wykonałem ;)
Przekładnia kierownicza została zastąpiona z E30 na E36.





Śruba dzieki którym możliwa jest regulacja wszystkich kątów osi tylnej ;)

W tle widoczna regulacją pochylenia koła osi tylnej


Tylne zawieszenie


Geometria, nalezy patrzeć na dolną podziałkę...
Kąt pochylenia koła Lewy Przód

Zbierzność LP


Kąt pochylenia koła Prawy Przód

Zbierzność PP


Lekcja przepomnienia, E30 M dla przedniej osi ma:
Kąt pochylenia kół przednich: minus 1 stopień i 10 minut (+/-30 minut),
Zbierzność całkowita 18minut (+/-5 minut).

A teraz tył:
Kąt pochylenia koła lewy tył

Zbierzność połówkowa LT

Kąt pochylenia koła Prawy tył

Zbierzność połówkowa PT


Lekcja przepomnienia, E30 M dla tylniej osi ma:
Kąt pochylenia kół tylnych: minus 2 stopienie i 30 minut (+/-30 minut),
Zbierzność całkowita 27minut (+/-7 minut).





ABS, po wielkich bojach, okazał się błachą usterką, ktoś kiedyś modził coś przy elektryce auta i zgubiło się napięcie, zasilające sterownik.
Gdy tylko usunąłem usterkę, ABS ożył :D


Szyber, problem wynikał z obmielonego trybu napędzjacego całą płyte. Podczas prac przy szyberdachu wymieniłem odrazu obie prowadnice, ponieważ te w aucie były popękane i groziło to

ułamaniem się plastików prowadnic czego nastepstwem byłby brak możliwości zamykania i otwierania szybra w takiej pozycji w jakiej moglby sie to zepsuć.
Dodatkowo wymieniłem uszczelkę szybra na nową i po nasmarowaniu prowadnic tak oto okno w dachu dostało nowe życie :D




Stabilizator przedniej osi, gdy Beemka do mnie przyjechała, okazało się że brakuje w niej przedniego stabilizatora.
Montaż nie był taki prosty, gdyż okazało się że wydech silnika przechodzi w świetle stabilizatora. Zdecydowałem że nie będę ruszał wydechów, gdyż auto bardzo dobrze jeździ i szkodaby było to

popsuć, wtedy wpadłem na pomysł że przezucę stabilizator na przód, przed silnik, tak jak jest to np. w modelach E36/E46 etc.
Dorobiłem nowe mocowania stabilizatora i przypasowałem inny nie fabryczny, nie E30tkowy stabilizator :wink:
Była to moja wisienka na torcie, bo dopiero teraz auto zaczęło się naprawde dobrze prowadzić :D


Poniżej prezentuję gotowe auto, po moich zabiegach ;)

A wrażenia z jazdy, może najlepiej niech opisze sam właściciel ;)

Zwieńczeniem prac było takie delikatne symboliczne podpisanie się na aucie przezemnie, poprzez naklejkę "powered by LUKAS Performance" :oops:

PZDR!!
LUKAS ;)




































biemdablju - 2011-10-28, 19:00

Piekna robota LUKAS :brawo:
miło sie patrzy jak ktoś oprócz dobrej roboty wkłada jeszcze wiecej serca i dba o szczegóły

podoba mi sie :spoko:

pozdro

henry - 2011-10-28, 19:20
Temat postu: s50b32
Łukasz !! ! Mistrzu !! ! Przyjacielu !! !! Po prostu dziekuję za to co zrobiłeś !! ! Dzięki za te zdjęcia , dzięki za całokształt Twojej pracy , dzieki za Twoją przeogromną wiedzę i doświadczenie , dziekuję za to jak ta "fura" jedzie !! ! Jesteś niesamowity !! ! dziękuję za wszystko co dla tego autka zrobiłeś !! ! Jak to się mawia teraz ?? ?? WIELKI SZACUN !! !!
Pozdrawiam - Heniek

lukanio007 - 2011-10-28, 19:24

jak zwykle piękna robota w Twoim wykonaniu
biemdablju - 2011-10-28, 19:48

LUKAS pomeczyłeś to s50 troche g-techem ?? duża różnica w czasach w porownaniu z moją ??
LUKAS - 2011-10-28, 19:56

Cieszę się że się podoba moja praca ;)
Troszke nad dwoma tematami nagłowiłem... :D

biemdablju, nie, tej nie mierzyłem, ale z dupohamowni powiem Ci że różnica jest hmm SPORA :D

henry - 2011-10-28, 19:56
Temat postu: G-tech
A właśnie zapomniałem !! ! Łukasz przetestowałeś tego g-Tech'a Pro ?? ? Zatrzymaj go do wiosny , wtedy dopiero przetestuję mozliwości autka. "Rozgryzłeś" juz tego G-Tech'a co i jak ?? ?? Pozdrawiam - henry
LUKAS - 2011-10-28, 19:59

henry, tak wstepnie go testowałem i rozgryzłem wszystko prócz hamowni.


PZDR!!
LUKAS ;)

Sosen - 2011-10-28, 21:52

Piękna robota, gratuluję :spoko:
Rafal_e30 - 2011-10-28, 22:03

Coś niesamowitego. Jestem w szoku :wow: kawał na prawdę solidnej roboty wykonanej nie tylko z dbałością o każdy szczególik ale także tak jak już ktoś zdążył zauważyć z wielkim sercem. Pozazdrościć projektu.
slawo - 2011-10-29, 01:05

Heniu gratukuje auta a tobie Lukas profi roboty!!!
cos pieknego!
pzdr

norb - 2011-10-29, 09:38

LUKAS, przepiękne auto... moje gratulacje :jupi: :jupi: marzą mi sie takie fotele w e30 :D good JOB :beer:
Cypisek - 2011-10-29, 13:02

Pozamiatałeś Heniu! Widziałem już auto pod prześcieradłem u Lukasa, teraz muszę pilnować żebyś mnie przewiózł :wink: Szacun ziom!
BM 6 - 2011-10-29, 15:43

Cypisek napisał/a:
Widziałem już auto pod prześcieradłem u Lukasa,


To teraz autko będzie spało nie pod prześcieradłem, lecz ... na poduchach i pod pledem :wink:

Luca - 2011-10-29, 17:11

Panowie

Heniu, Lukas kawał dobrej roboty, samochód widać ma potencjał :) i na pewno teraz będzie dawał dużo frajdy z jazdy.

RESPECT
Pozdrawiam

Jak czytam coś takiego to mi się złe myśli przewijają w głowie :twisted:

alexil - 2011-10-29, 17:38

Hehe, nie poznaję swojego auta :-)
Gratulacje Heniu !

golum22 - 2011-10-29, 17:58

grubo się bawisz :prosze: gratki projektu :spoko:
SmasherE30 - 2011-10-29, 18:45

Nie ma to tamto. Pozwolicie, że pospuszam się przy kontakcie bezpośrednim, natenczas spokojnie...

Heniek! Pozazdrościć uniwersalnego wymiatacza ... taki retro trackday car, wszystko co najlepsze!

Fantastyczne podejście do detali ... to wizytówka Lukasa od kiedy pamiętam.
Dobry patent ze stabilizatorem.
Teraz zdradź skąd wziąłeś śrubki do tylnych wahaczy, ile kosztowały i czy montaż i ustawianie jest trudne i czy ludzie na geometrii to ogarnęli czy musiałeś im pomagać?

Pozdrawiam!

High-Tech - 2011-10-29, 19:02

Auto bardzo fajne i niepozorne. Gadżety z wysokiej półki, dlatego ni w ząb nie pasują mi te podróby RSów. Koła śmietnik i mam nadzieję, że bardzo szybko wylecą z auta, chociażby ze względów bezpieczeństwa.

Pięknie Henry. Super hobby!

pozdro

G-R-Z-E-Ś - 2011-10-29, 20:27

Heniu Gratuluje ci pięknej E30 zmieniła się niesamowicie :wink:

Lukas Rewelacyjna robota :spoko: i Fajne zdjęcia :wink:

Pawel735 - 2011-10-30, 01:38

Bardzo przyjemna fotorelacja panowie. Co to za mini palnik używaliscie ?
Tymon - 2011-10-30, 10:09
Temat postu: Re: s50b32
henry napisał/a:
Łukasz !! ! Mistrzu !! ! Przyjacielu !! !! Po prostu dziekuję za to co zrobiłeś !! ! Dzięki za te zdjęcia , dzięki za całokształt Twojej pracy , dzieki za Twoją przeogromną wiedzę i doświadczenie , dziekuję za to jak ta "fura" jedzie !! ! Jesteś niesamowity !! ! dziękuję za wszystko co dla tego autka zrobiłeś !! ! Jak to się mawia teraz ?? ?? WIELKI SZACUN !! !!
Pozdrawiam - Heniek


Wypowiedź Henia mówi sama za Siebie :)

Kawał dobrej roboty PANOWIE :spoko:

Melis - 2011-10-30, 10:14

Piękne auto i dobra robota :spoko:

W tak dobrze zrobionym aucie jedynie kuje w oczy środek... paskudnie wygląda taki mix foteli kanapy i boczków ale zapewne to też się szybko zmieni na odpowiedni poziom :roll:

Pozdrawiam i gratuluje efektów prac!

Stammek86 - 2011-10-30, 10:59

Lubie takie auta,kawał dobrej roboty :spoko:

Ale mam pytanko,od czego jest serwo hamulcowe i czy daje radę?

nokerman - 2011-10-30, 11:58

:shock:
..... że tak powiem

henry - 2011-10-30, 17:06
Temat postu: Komentarze i opinie
Witam wszystkich zainteresowanych tematem !! Panie i Panowie !! Ja jestem tylko właścicielem tej "beemki" , wszystkie jej techniczne zalety to zasługa LUKAS'a , trzeba oddać co cesarskie cesarzowi , a co boskie Bogu . Jak to jeździ ?? Ja oceniam to z punktu widzenia różnic przed i po modyfikacjach . Zamiast
gumowego" i naprawdę nieprzewidywalnego układu kierowniczego , mam superprecyjny układ , który potrafi skierować auto dokładnie tam gdzie chcę , tego nie mam niestety w tej "pierwszej" beemce . Zaskakująca jest , jak wspomniałem precyzja kierowania .
Hamulce poprzednio wymagały "zapierania się" o pedał , by auto sie zatrzymało . Obecne moje wrażenie jest takie jakby siedziało tam normalne serwo z m20 , lekki nacisk na pedał i samochód staje .
Niestety w euforii odbioru auta nawet nie zapytałem sie Luk'a325 skąd pochodzi zamontowane serwo i sądzę ,że pomoże tutaj sam Mistrz Lukas , który takie informacje ma w małym palcu .
Do wnętrza na razie nie przywiązuję wagi . Trafiły sie fotele Recaro CSE w elektryce to je kupiłem ( były porwane sportsitz'e)...W razie czego mam jeszcze dwa komplety podgrzewanych sportsitz'ów , a jeden w skórze czarnej, to zawsze można wymienić .
Auto w dniu zakupu nie miało boczków , podsufitki , wszystko się składa powoli , chociaz dla mnie są to detale i w przyszłości zrobię z tym porządek.
Do auta były kupione i odrestaurowane całkiem ładne BBS RC 090 , niestety po wstepnym montażu konwersji okazało się ,że koła wystaja tak , że na pierwszym spotkaniu III-go stopnia z Policją można stracić dowód. Stąd szybka decyzja i kupno na Allegro felg jednoczęściowych będących repliką BBS'ów.

Dziękuję wszystkim czytającym ten temat za zainteresowanie , opinie i komentarze , nieskromnie powiem tylko ,że to nie koniec mojej współpracy z "LUKAS Performance" , w przyszłym roku robimy kolejny projekt. Ale proszę nie pytajcie co , bo nie powiem za żadne skarby................Pozdrawiam - henry

MaxxxS - 2011-10-30, 17:11

:D nice! Dobra robota!
Zrobiłeś dwie rzeczy nad którymi teraz siedzę : tylna belka i stabilizator przedni. :D

Max - 2011-10-30, 18:05

Super autko Henry :!: Oby się sprawowało.
Baks - 2011-10-30, 18:17

moje skromne pytanko jest wynik z hamowni tego s50.

a pozatym bardzo odbra i solidna robota:P

High-Tech - 2011-10-30, 18:47

Henry zostaw te DARE RS na zimówki, a na lato do :cenzura: kup jakies solidne koło.
O ile niedomagania samochodu zostały poprawione, to z kołami nie ma co ryzykować.

Co do serwa, to chyba siedzi konstrukcja z FSO - czyli serwo z matiza. Z drugiej strony nie wiem jak ono wyrabia nba takie hamulce i czy poprawa hamowania to nie jest tylko wynik zmiany zacisków. Ciekawi mnie jak na męskim serwie sprawowały by się hamulce.

pozdro

henry - 2011-10-30, 19:03
Temat postu: s50
Witam ponownie dzisiaj !
Konrad Tobie przecież tez się należą podziekowania za Twój wklad pracy ..... Dziekuję gorąco !!
Baks Auto nie było jeszcze na hamowni , nie miałem okazji , kiedys zrobie to napewno , gdyz samego mnie ciekawi ile kucyków z 321 zostało......
Kamil !! ....Koła sam widziałes na własne oczy ( mówię o BBS'ach ), to sytuację znasz , wiesz ,że to dorywcze rozwiązanie.............Pozdrawiam - henry

biemdablju - 2011-10-30, 20:07

a LUKAS nie był na hamowni ?? !! :) przecież wspomnial wczesniej że tak...
LUKAS - 2011-10-31, 01:27

biemdablju, nie nie byłem na hamowni tym autem.

A hamulce z Beemowskim serwem są hmm ostrzejsze ...

ogolny - 2011-10-31, 07:36

Komu tu gratulować LUKASOWI czy Heniowi mmmmmm. Oboje zasługujecie na pochwałę jeden za robotę drugi za mega zaparcie . Mam nadzieje że będzie więcej jeździć niż ABATRH.
henry - 2011-10-31, 20:05

Witam !! Gratulacje należą sie tutaj tylko i wyłącznie LUKASOWI , za to o czym napisałem parę postów wcześniej . Robota Łukasza to superprofesjonalne podejście do tematu , beż żadnych kompromisów , czyli mówiąc prostym językiem - "co to znaczy ,że się czegos nie da zrobić"...........Dla Łukasza nie ma rzeczy niemozliwych - proszę popatrzeć na stabilizator przedniej osi............PZDR - henry
henry - 2011-11-06, 17:08
Temat postu: Warto......
Warto pokomentować to co zrobił Lukas !! ! To coś niesamowitego co zrobił z autem poprzedniego właściciela - alexil'a........A może były właściciel napisze ze dwa słowa w tym temacie . PZDR - henry
Łukasz - 2011-11-07, 12:33

Gratulacje :) Super samochód. Chciałbym zobaczyć go w porównaniu z M3 E36 i M3 E46 na pętli Nurburgring.....
knap - 2012-02-17, 20:49

szczęka mi opadła :shock:
mam nadzieje kiedyś zobaczyć to cudo na własne oczy :roll:

alexil - 2012-05-16, 17:56
Temat postu: Re: Warto......
henry napisał/a:
Warto pokomentować to co zrobił Lukas !! ! To coś niesamowitego co zrobił z autem poprzedniego właściciela - alexil'a........A może były właściciel napisze ze dwa słowa w tym temacie . PZDR - henry



Były właściciel daaaawno już tu nie zaglądał ale bardzo chętnie napisze dwa słowa :D
Miałem okazję przejechać się autem kiedy było "tylko" po swapie (na hamulcach z 325i itp)
i już wtedy miałem banana od ucha do ucha. Nie chcę sobie wyobrażać co jest teraz.
Nic się nie martw Heniu, na pewno w wolnej chwili przyjadę (może już moją skończoną E30) żeby poczuć co się dzieje w tej chwili :twisted:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group