|
BEEMKA - KLUB BEEMKA KLUB |
|
Projekty i realizacja - [ Final] Henry - 332i E30
LUKAS - 2011-10-28, 18:41 Temat postu: [ Final] Henry - 332i E30 Heniek 2 lata temu oddał auto do mgarage na SWAP silnika z M20 na S50.
Później jakiś czas auto stało u lakiernika, aż w końcu na dopieszczenie całości, a dokładniej na modyfikację zawieszenia i układu hamulcowego (+ kilka pierdułek), trafiło w moje ręce
Generalnie moim zadaniem prioretytowym było ustawienie tej E30 tak żeby prowadziła się i hamowała w sposób conajmniej zadowalający
E30tka gdy trafiła do mnie, prowadziła się w sposób conajmniej niebezpieczny, a układ kierowniczy miał precyzję niczym czołg na poligonie w prędkości bojowej
Na temat hamulców nawet nie ma co pisać, gdyż czasem odnosiłem wrażenie że silnik, lepiej wytraca prędkość auta niż jego układ hamulcowy
Moje zadania mozna wypisać w sumie w 6 punktach:
-wymiana układu hamulcowego,
-wymiana i ustawienie zawieszenia,
-naprawa nie działającego ABSu,
-naprawa chodzącego nie prawidłowo i cieknącego szyberdachu,
-ale wisienką na torcie był moim zdaniem montaż przedniego stabilizatora, którego wogóle nie było gdy auto do mnie trafiło i to był główny powód tragicznego prowadzenia się auta.
-uruchomić nie działającą rezerwę...
Ale pokolei.
Układ hamulcowy tradycyjnie wleciał z E36, czyli typowa konwersja na 5 szpilek.
Z tym że na przedniej osi zastosowałem tarcze i zaciski hamulcowe z E46, dzięki czemu tarcza hamulcowa "urosła" z 260mm średnicy, na 325mm!!
Tylne Hamulce poszły z kompakta, więc z 258mm wskoczyły na 272mm.
Od pompy hamulcowej na tył poszły wszystkie przewody hamulcowe nowe, stare były skorodowane. Przewody z komory silnikowej były ok, jedynie przewód LP koła wymagał wymiany.
Przewody elastyczne wymieniłem na Black Diamond w stalowym oplocie.
Płyn hamulcowy jaki został zalany, to DOT 4 oryginał BMW.
Wszystki 4 zaciski zostały zregenerowane, oczyszczone i dostały nowe uszczelnienia.
Starych przewodów bez palnika nie szło odkręcić...
Przed
Po
Zawieszenie, to nic innego jak KW V2 INOX dedykowane do E36. Czyli jak na auto uliczne chyba nic lepszego znaleść się nie da
Zawieszenie gwintowane przód i tył + regulacja twardości.
Z uwagi na to że to auto nie jest na tor, a na ulice, elementy gumowe zawieszenia zostały wymienione na nowe ale również gumowe, a nie poliuretany. I tak tuleje przednich wahaczy to acentryki z M3jki, nowe gumy stabilizatorów, łączniki, tuleje belki, oraz tulejki wahaczy tylnych, oraz górne mocowania amortyzatorów no i swożnie przednich wahaczy.
Heniek kategorycznie nie wyraził zgody na jakie kolwiek gięcie wahaczy przednich, więc wleciały wahacze z M3 3,2 E36.
Koła to bardzo ładny wzór BBSa w rozmiarze 4x 8J17.
Z przodu musiał wskoczyćvdystans 6mm, ale jest to na tyle mały odstęp że felga nadal jest centrowana na piaście, dzieki czemu nic nie bije. Śruby poszły oczywiście 6mm dłuższe
Zawieszenie udało się ustawić dokładnie tak jak ma być w wersji M E30, czyli kąt pochylenia przedniej i tylnej osi, oraz zbierzność przedniej i tylnej osi jest ustawiona dokładnie w środku tolerancji dla modelu M, a to dzieki regulowanej tylnej belce, którą osobiście wykonałem
Przekładnia kierownicza została zastąpiona z E30 na E36.
Śruba dzieki którym możliwa jest regulacja wszystkich kątów osi tylnej
W tle widoczna regulacją pochylenia koła osi tylnej
Tylne zawieszenie
Geometria, nalezy patrzeć na dolną podziałkę...
Kąt pochylenia koła Lewy Przód
Zbierzność LP
Kąt pochylenia koła Prawy Przód
Zbierzność PP
Lekcja przepomnienia, E30 M dla przedniej osi ma:
Kąt pochylenia kół przednich: minus 1 stopień i 10 minut (+/-30 minut),
Zbierzność całkowita 18minut (+/-5 minut).
A teraz tył:
Kąt pochylenia koła lewy tył
Zbierzność połówkowa LT
Kąt pochylenia koła Prawy tył
Zbierzność połówkowa PT
Lekcja przepomnienia, E30 M dla tylniej osi ma:
Kąt pochylenia kół tylnych: minus 2 stopienie i 30 minut (+/-30 minut),
Zbierzność całkowita 27minut (+/-7 minut).
ABS, po wielkich bojach, okazał się błachą usterką, ktoś kiedyś modził coś przy elektryce auta i zgubiło się napięcie, zasilające sterownik.
Gdy tylko usunąłem usterkę, ABS ożył
Szyber, problem wynikał z obmielonego trybu napędzjacego całą płyte. Podczas prac przy szyberdachu wymieniłem odrazu obie prowadnice, ponieważ te w aucie były popękane i groziło to
ułamaniem się plastików prowadnic czego nastepstwem byłby brak możliwości zamykania i otwierania szybra w takiej pozycji w jakiej moglby sie to zepsuć.
Dodatkowo wymieniłem uszczelkę szybra na nową i po nasmarowaniu prowadnic tak oto okno w dachu dostało nowe życie
Stabilizator przedniej osi, gdy Beemka do mnie przyjechała, okazało się że brakuje w niej przedniego stabilizatora.
Montaż nie był taki prosty, gdyż okazało się że wydech silnika przechodzi w świetle stabilizatora. Zdecydowałem że nie będę ruszał wydechów, gdyż auto bardzo dobrze jeździ i szkodaby było to
popsuć, wtedy wpadłem na pomysł że przezucę stabilizator na przód, przed silnik, tak jak jest to np. w modelach E36/E46 etc.
Dorobiłem nowe mocowania stabilizatora i przypasowałem inny nie fabryczny, nie E30tkowy stabilizator
Była to moja wisienka na torcie, bo dopiero teraz auto zaczęło się naprawde dobrze prowadzić
Poniżej prezentuję gotowe auto, po moich zabiegach
A wrażenia z jazdy, może najlepiej niech opisze sam właściciel
Zwieńczeniem prac było takie delikatne symboliczne podpisanie się na aucie przezemnie, poprzez naklejkę "powered by LUKAS Performance"
PZDR!!
LUKAS
biemdablju - 2011-10-28, 19:00
Piekna robota LUKAS
miło sie patrzy jak ktoś oprócz dobrej roboty wkłada jeszcze wiecej serca i dba o szczegóły
podoba mi sie
pozdro
henry - 2011-10-28, 19:20 Temat postu: s50b32 Łukasz ! Mistrzu ! Przyjacielu !! Po prostu dziekuję za to co zrobiłeś ! Dzięki za te zdjęcia , dzięki za całokształt Twojej pracy , dzieki za Twoją przeogromną wiedzę i doświadczenie , dziekuję za to jak ta "fura" jedzie ! Jesteś niesamowity ! dziękuję za wszystko co dla tego autka zrobiłeś ! Jak to się mawia teraz ?? WIELKI SZACUN !!
Pozdrawiam - Heniek
lukanio007 - 2011-10-28, 19:24
jak zwykle piękna robota w Twoim wykonaniu
biemdablju - 2011-10-28, 19:48
LUKAS pomeczyłeś to s50 troche g-techem duża różnica w czasach w porownaniu z moją
LUKAS - 2011-10-28, 19:56
Cieszę się że się podoba moja praca
Troszke nad dwoma tematami nagłowiłem...
biemdablju, nie, tej nie mierzyłem, ale z dupohamowni powiem Ci że różnica jest hmm SPORA
henry - 2011-10-28, 19:56 Temat postu: G-tech A właśnie zapomniałem ! Łukasz przetestowałeś tego g-Tech'a Pro ? Zatrzymaj go do wiosny , wtedy dopiero przetestuję mozliwości autka. "Rozgryzłeś" juz tego G-Tech'a co i jak ?? Pozdrawiam - henry
LUKAS - 2011-10-28, 19:59
henry, tak wstepnie go testowałem i rozgryzłem wszystko prócz hamowni.
PZDR!!
LUKAS
Sosen - 2011-10-28, 21:52
Piękna robota, gratuluję
Rafal_e30 - 2011-10-28, 22:03
Coś niesamowitego. Jestem w szoku kawał na prawdę solidnej roboty wykonanej nie tylko z dbałością o każdy szczególik ale także tak jak już ktoś zdążył zauważyć z wielkim sercem. Pozazdrościć projektu.
slawo - 2011-10-29, 01:05
Heniu gratukuje auta a tobie Lukas profi roboty!!!
cos pieknego!
pzdr
norb - 2011-10-29, 09:38
LUKAS, przepiękne auto... moje gratulacje marzą mi sie takie fotele w e30 good JOB
Cypisek - 2011-10-29, 13:02
Pozamiatałeś Heniu! Widziałem już auto pod prześcieradłem u Lukasa, teraz muszę pilnować żebyś mnie przewiózł Szacun ziom!
BM 6 - 2011-10-29, 15:43
Cypisek napisał/a: | Widziałem już auto pod prześcieradłem u Lukasa, |
To teraz autko będzie spało nie pod prześcieradłem, lecz ... na poduchach i pod pledem
Luca - 2011-10-29, 17:11
Panowie
Heniu, Lukas kawał dobrej roboty, samochód widać ma potencjał i na pewno teraz będzie dawał dużo frajdy z jazdy.
RESPECT
Pozdrawiam
Jak czytam coś takiego to mi się złe myśli przewijają w głowie
alexil - 2011-10-29, 17:38
Hehe, nie poznaję swojego auta
Gratulacje Heniu !
golum22 - 2011-10-29, 17:58
grubo się bawisz gratki projektu
SmasherE30 - 2011-10-29, 18:45
Nie ma to tamto. Pozwolicie, że pospuszam się przy kontakcie bezpośrednim, natenczas spokojnie...
Heniek! Pozazdrościć uniwersalnego wymiatacza ... taki retro trackday car, wszystko co najlepsze!
Fantastyczne podejście do detali ... to wizytówka Lukasa od kiedy pamiętam.
Dobry patent ze stabilizatorem.
Teraz zdradź skąd wziąłeś śrubki do tylnych wahaczy, ile kosztowały i czy montaż i ustawianie jest trudne i czy ludzie na geometrii to ogarnęli czy musiałeś im pomagać?
Pozdrawiam!
High-Tech - 2011-10-29, 19:02
Auto bardzo fajne i niepozorne. Gadżety z wysokiej półki, dlatego ni w ząb nie pasują mi te podróby RSów. Koła śmietnik i mam nadzieję, że bardzo szybko wylecą z auta, chociażby ze względów bezpieczeństwa.
Pięknie Henry. Super hobby!
pozdro
G-R-Z-E-Ś - 2011-10-29, 20:27
Heniu Gratuluje ci pięknej E30 zmieniła się niesamowicie
Lukas Rewelacyjna robota i Fajne zdjęcia
Pawel735 - 2011-10-30, 01:38
Bardzo przyjemna fotorelacja panowie. Co to za mini palnik używaliscie ?
Tymon - 2011-10-30, 10:09 Temat postu: Re: s50b32
henry napisał/a: | Łukasz ! Mistrzu ! Przyjacielu !! Po prostu dziekuję za to co zrobiłeś ! Dzięki za te zdjęcia , dzięki za całokształt Twojej pracy , dzieki za Twoją przeogromną wiedzę i doświadczenie , dziekuję za to jak ta "fura" jedzie ! Jesteś niesamowity ! dziękuję za wszystko co dla tego autka zrobiłeś ! Jak to się mawia teraz ?? WIELKI SZACUN !!
Pozdrawiam - Heniek |
Wypowiedź Henia mówi sama za Siebie
Kawał dobrej roboty PANOWIE
Melis - 2011-10-30, 10:14
Piękne auto i dobra robota
W tak dobrze zrobionym aucie jedynie kuje w oczy środek... paskudnie wygląda taki mix foteli kanapy i boczków ale zapewne to też się szybko zmieni na odpowiedni poziom
Pozdrawiam i gratuluje efektów prac!
Stammek86 - 2011-10-30, 10:59
Lubie takie auta,kawał dobrej roboty
Ale mam pytanko,od czego jest serwo hamulcowe i czy daje radę?
nokerman - 2011-10-30, 11:58
..... że tak powiem
henry - 2011-10-30, 17:06 Temat postu: Komentarze i opinie Witam wszystkich zainteresowanych tematem Panie i Panowie Ja jestem tylko właścicielem tej "beemki" , wszystkie jej techniczne zalety to zasługa LUKAS'a , trzeba oddać co cesarskie cesarzowi , a co boskie Bogu . Jak to jeździ Ja oceniam to z punktu widzenia różnic przed i po modyfikacjach . Zamiast
gumowego" i naprawdę nieprzewidywalnego układu kierowniczego , mam superprecyjny układ , który potrafi skierować auto dokładnie tam gdzie chcę , tego nie mam niestety w tej "pierwszej" beemce . Zaskakująca jest , jak wspomniałem precyzja kierowania .
Hamulce poprzednio wymagały "zapierania się" o pedał , by auto sie zatrzymało . Obecne moje wrażenie jest takie jakby siedziało tam normalne serwo z m20 , lekki nacisk na pedał i samochód staje .
Niestety w euforii odbioru auta nawet nie zapytałem sie Luk'a325 skąd pochodzi zamontowane serwo i sądzę ,że pomoże tutaj sam Mistrz Lukas , który takie informacje ma w małym palcu .
Do wnętrza na razie nie przywiązuję wagi . Trafiły sie fotele Recaro CSE w elektryce to je kupiłem ( były porwane sportsitz'e)...W razie czego mam jeszcze dwa komplety podgrzewanych sportsitz'ów , a jeden w skórze czarnej, to zawsze można wymienić .
Auto w dniu zakupu nie miało boczków , podsufitki , wszystko się składa powoli , chociaz dla mnie są to detale i w przyszłości zrobię z tym porządek.
Do auta były kupione i odrestaurowane całkiem ładne BBS RC 090 , niestety po wstepnym montażu konwersji okazało się ,że koła wystaja tak , że na pierwszym spotkaniu III-go stopnia z Policją można stracić dowód. Stąd szybka decyzja i kupno na Allegro felg jednoczęściowych będących repliką BBS'ów.
Dziękuję wszystkim czytającym ten temat za zainteresowanie , opinie i komentarze , nieskromnie powiem tylko ,że to nie koniec mojej współpracy z "LUKAS Performance" , w przyszłym roku robimy kolejny projekt. Ale proszę nie pytajcie co , bo nie powiem za żadne skarby................Pozdrawiam - henry
MaxxxS - 2011-10-30, 17:11
nice! Dobra robota!
Zrobiłeś dwie rzeczy nad którymi teraz siedzę : tylna belka i stabilizator przedni.
Max - 2011-10-30, 18:05
Super autko Henry Oby się sprawowało.
Baks - 2011-10-30, 18:17
moje skromne pytanko jest wynik z hamowni tego s50.
a pozatym bardzo odbra i solidna robota:P
High-Tech - 2011-10-30, 18:47
Henry zostaw te DARE RS na zimówki, a na lato do kup jakies solidne koło.
O ile niedomagania samochodu zostały poprawione, to z kołami nie ma co ryzykować.
Co do serwa, to chyba siedzi konstrukcja z FSO - czyli serwo z matiza. Z drugiej strony nie wiem jak ono wyrabia nba takie hamulce i czy poprawa hamowania to nie jest tylko wynik zmiany zacisków. Ciekawi mnie jak na męskim serwie sprawowały by się hamulce.
pozdro
henry - 2011-10-30, 19:03 Temat postu: s50 Witam ponownie dzisiaj !
Konrad Tobie przecież tez się należą podziekowania za Twój wklad pracy ..... Dziekuję gorąco
Baks Auto nie było jeszcze na hamowni , nie miałem okazji , kiedys zrobie to napewno , gdyz samego mnie ciekawi ile kucyków z 321 zostało......
Kamil ....Koła sam widziałes na własne oczy ( mówię o BBS'ach ), to sytuację znasz , wiesz ,że to dorywcze rozwiązanie.............Pozdrawiam - henry
biemdablju - 2011-10-30, 20:07
a LUKAS nie był na hamowni przecież wspomnial wczesniej że tak...
LUKAS - 2011-10-31, 01:27
biemdablju, nie nie byłem na hamowni tym autem.
A hamulce z Beemowskim serwem są hmm ostrzejsze ...
ogolny - 2011-10-31, 07:36
Komu tu gratulować LUKASOWI czy Heniowi mmmmmm. Oboje zasługujecie na pochwałę jeden za robotę drugi za mega zaparcie . Mam nadzieje że będzie więcej jeździć niż ABATRH.
henry - 2011-10-31, 20:05
Witam Gratulacje należą sie tutaj tylko i wyłącznie LUKASOWI , za to o czym napisałem parę postów wcześniej . Robota Łukasza to superprofesjonalne podejście do tematu , beż żadnych kompromisów , czyli mówiąc prostym językiem - "co to znaczy ,że się czegos nie da zrobić"...........Dla Łukasza nie ma rzeczy niemozliwych - proszę popatrzeć na stabilizator przedniej osi............PZDR - henry
henry - 2011-11-06, 17:08 Temat postu: Warto...... Warto pokomentować to co zrobił Lukas ! To coś niesamowitego co zrobił z autem poprzedniego właściciela - alexil'a........A może były właściciel napisze ze dwa słowa w tym temacie . PZDR - henry
Łukasz - 2011-11-07, 12:33
Gratulacje Super samochód. Chciałbym zobaczyć go w porównaniu z M3 E36 i M3 E46 na pętli Nurburgring.....
knap - 2012-02-17, 20:49
szczęka mi opadła
mam nadzieje kiedyś zobaczyć to cudo na własne oczy
alexil - 2012-05-16, 17:56 Temat postu: Re: Warto......
henry napisał/a: | Warto pokomentować to co zrobił Lukas ! To coś niesamowitego co zrobił z autem poprzedniego właściciela - alexil'a........A może były właściciel napisze ze dwa słowa w tym temacie . PZDR - henry |
Były właściciel daaaawno już tu nie zaglądał ale bardzo chętnie napisze dwa słowa
Miałem okazję przejechać się autem kiedy było "tylko" po swapie (na hamulcach z 325i itp)
i już wtedy miałem banana od ucha do ucha. Nie chcę sobie wyobrażać co jest teraz.
Nic się nie martw Heniu, na pewno w wolnej chwili przyjadę (może już moją skończoną E30) żeby poczuć co się dzieje w tej chwili
|
|